Programowanie współbieżne, Języki programowania, Aplikacje, Gry

User Mode Scheduling w Windows 7

Windows 7 w wersji 64bit przynosi dobre wieści dla programistów aplikacji wielowątkowych i użytkowników, którzy chcieliby jak najlepiej wykorzystać swoje wielordzeniowe maszyny. W najnowszym systemie Microsoftu wbudowano mechanizm umożliwiający zarządzanie wątkami po stronie aplikacji. Oznacza to że: 1) przełączanie pomiędzy wątkami będzie szybsze i 2) aplikacja ma wpływ na to co się dzieje podczas przełączania wątków. Dla użytkownika końcowego oznacza to lepszą skalowalność programów na wiele rdzeni i możliwość uzyskania lepszej „płynności” (szczególnie przydatne np. w grach). W tej chwili najłatwiejszym sposobem wykorzystania User Mode Scheduling jest napisanie aplikacji z wykorzystaniem Concurrency runtime dostępnym w Visual Studio 2010 beta. Warto zwrócić uwagę że UMS jest dostępny tylko w 64bitowej wersji Windows 7 i Windows 2008 R2.

Zainteresowanym polecam linki: Concurrency Runtime and Windows 7, Dave Probert: Inside Windows 7 – User Mode Scheduler (UMS). Niestety dokumentacja do UMS dostępna na MSDN jest ciągle bardzo uboga (ma zostać skończona przed premierą Windows 7). Gdy pojawi się więcej informacji, wróce do tego tematu na blogu.

Mam przy okazji pytanie dla osób preferujących systemy spod znaku pingwina. Czy istnieje podobny mechanizm dla linuksa?

One Response to “User Mode Scheduling w Windows 7”

  1. http://lastsector.wordpress.com/2013/06/08/curious-case-of-user-mode-scheduling/
    Tutaj opisalełem UMS z przykładową implementacją. Też mnie zastanawia czy taki mechanizm jest dostępny na Linuksa.

Leave a Reply